10 sposobów jak uniknąć odwodnienia u seniora

Przyszło lato! Chociaż obecnie lipiec nas nie rozpieszcza, mamy już za sobą (i prawdopodobnie jeszcze będziemy mieć) upalne dni, w których temperatura zachęca raczej do kąpieli w przyjemnie chłodnym morzu czy do spokojnego spaceru nad brzegiem jeziora, niż do siedzeniu w duchocie miast. Przy wysokich temperaturach nawet osoby w sile wieku narażone są na odwodnienie, a co dopiero seniorzy, u których problemy związane z gospodarką wodno-elektrolitową stanowią duże wyzwanie. Przygotowując się do fali upałów warto wiedzieć, jaki sposób zabezpieczyć naszych seniorów przed groźnym dla zdrowia odwodnieniem.

Skąd biorą się problemy z odwodnieniem u seniorów?

Po 60 roku życia zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej powstają stosunkowo łatwo. Wiąże się to ze zmniejszeniem rezerwy wody w organizmie. Według szacunków, w wieku podeszłym woda stanowi około 50% masy ciała. Jest to o 10% mniej, niż w przypadku osób młodych! Normalnie w sytuacji, gdy poziom nawodnienia organizmu spada, nerki przechodzą w „tryb oszczędzania” – zatrzymują wodę w organizmie a mózg daje sygnał: „Jestem spragniony. Potrzebuję wody. Teraz!”.

Tymczasem u seniorów bardzo często subiektywne uczucie pragnienia jest albo bardzo słabe, albo nie występuje w ogóle, a nerki mniej skutecznie zatrzymują płyny. Dodatkowo, gdy osoba starsza boryka się z problemy z bólem kolan, kręgosłupa, trudnością z przełykaniem może stwierdzić, że pójście po szklankę wody nie jest warte dyskomfortu. Podobnie odsuwać od siebie nawodnienie organizmu mogą seniorzy mający trudności z nietrzymaniem moczu – uważając, że im mniej będą pić, tym mniej problem nietrzymania moczu będzie im doskwierał. Takie myślenie to duży błąd.

Czym grozi odwodnienie?

Zignorowanie problemu odwodnienia może prowadzić do naprawdę poważnych problemów ze zdrowiem, a nawet zagrożenia życia. Wraz z czasem odwodnienie prowadzi do niewydolności układu pokarmowego, nerek, schorzeń układu moczowego oraz delirium. Według prowadzonych w USA badań u ponad połowy seniorów trafiających na szpitalny oddział ratunkowy badania stwierdzają odwodnienie.

Na jakie objawy zwrócić uwagę?

Oznaki lekkiego odwodnienia:

  • przesuszony język i gęsta ślina
  • ciemny kolor moczu lub oddawanie niewielkiej jego ilości podczas wizyty w łazience
  • drętwienie mięśni rąk i nóg
  • ból głowy, zmęczenie, dezorientacja, poczucie osłabienia
  • mała ilość lub brak łez podczas płaczu

Objawy poważnego odwodnienia:

  • niskie ciśnienie krwi; puls może być szybki ale słaby
  • dreszcze i drgawki
  • ostre drętwienie lub skurcze mięśni kończyn, pleców i brzucha
  • spuchnięty, wzdęty brzuch
  • zapadnięte, przesuszone oczy z niewielką ilością lub brakiem łez
  • pomarszczona, przesuszona skóra pozbawiona elastyczności
  • przyśpieszony oddech
  • ból głowy, zaburzenia poznawcze, omdlenia

Najprostszym wskaźnikiem, jaki możecie sprawdzić od razu to kolor moczu – im ciemniejszy mocz, tym bardziej Twój bliski jest odwodniony.

Jak zadbać o odpowiednie nawodnienie Twojego seniora?

  1. Zadbaj o to, by obok bliskiego zawsze stała szklanka z wodą. By zadbać o walory smakowe i zachęcić osobę starszą do picia dołóż do wody truskawki, maliny, mięte lub po prostu plaster cytryny.
  2. Przypominaj bliskiemu o piciu wody ZANIM JESZCZE poczuje pragnienie
  3. Zorganizujcie system śledzenia, czy senior przyjmuje odpowiednią ilość wody. Nastaw przypomnienie w telefonie co pół godziny i skorzystaj z arkusza monitorowania poziomu nawodnienia.
  4. Zrezygnujcie z napojów odwadniających – kawy, herbaty, alkoholu. Jeśli senior nie chce sobie tego odmawiać, do każdej herbaty powinien wypić dodatkową szklankę wody.
  5. Zaopatrz swojego bliskiego w małe, półlitrowe butelki wody – 1,5 litra może być zbyt dużym ciężarem do dźwigania

    Butelka filtrująca kieleckiej firmy DAFI – kliknij obrazek by zakupić.
  6. Świetnym pomysłem są butelki filtrujące – mogą mieć niewielką pojemność, można do nich nalać wody z kranu i zaraz po przefiltrowaniu bezpiecznie pić. Pamiętaj tylko o zmianie filtra zgodnie z zaleceniami producenta!
  7. Zwróć uwagę na to, jaką wodę kupuje Twój bliski – niech będzie to woda mineralna, uzupełniająca dodatkowo poziom mikroelementów w organizmie.
  8. W sytuacji, gdy zauważysz oznaki odwodnienia podaj bliskiemu niskosłodzony napój elektrolitowy (taki, jak dla sportowców)
  9. Gdy bliski ma problemy z przełykaniem, zdiagnozowaną dysfagię lub występuje u niego ryzyko zachłyśnięcia pomyśl o zaopatrzeniu się w preparat zagęszczający, który zmieni konsystencję płynu a jednocześnie nie wypłynie na smak napoju
  10. Pokaż seniorowi z nietrzymaniem moczu korzyści wynikające z nawadniania organizmu: zmniejszenie problemów z zaparciami, zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka pęcherza u mężczyzn, zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej lub upadków i unieruchomienia z powodu zasłabnięcia.

Żeby ułatwić Wam monitorowanie stanu nawodnienia organizmu seniora przygotowaliśmy dwa specjalne arkusze:

  • arkusz przyjmowania płynów, na którym zaznaczacie każdą wypitą szklankę wody
  • Infografikę dotyczącą najprostszego wskaźnika odwodnienia – koloru moczu.

Te darmowe materiały pobierzesz klikając w baner poniżej i zapisując się na nasz newsletter

Woda to życie. Przypomnijmy o tym sobie i swoim bliskim, zwalczmy odwodnienie i cieszmy się pięknem lata i dobrej pogody!